Jak unikać usterek w naszych samochodachPYTANIK

Jak unikać usterek w naszych samochodachPYTANIK

Niestety coraz wyższa liczba kierowców zaczyna regularnie odchodzić od odwiedzin w warsztatach samochodowych w ramach oszczędności. Wlanie niewłaściwego oleju, zmieszanie letnich i zimowych czynników chłodzących oraz zaniechanie sprawdzenia poziomu oleju przekładniowego to pozornie drobne czynności, które docelowo mogą przyczynić się do znacznych awarii ważnych części samochodowych. Oprócz wskazówek eksploatacyjnych rekomendowanych przez producentów auto części istnieje wiele funkcjonalnych wskazówek pozwalających poprzez dłuższy czas cieszyć się z użytkowania czterech kółek. W kolejnych paragrafach można odszukać parę porad, które niekiedy pozwolą uniknąć niechcianych usterek.

Należy powszechnie zaakceptować fakt, iż warunki drogowe na polskich drogach nie pomagają kierującym i ich autom w stronieniu od awarii. Często ulice złożone są ze żwiru, a gdy spotkamy się z warstwą asfaltową to najczęściej ma ona koleiny oraz dziury. W takich warunkach na najpoważniejsze usterki narażone jest zawieszenie pojazdu. Oderwane koło, powyginane kołpaki, zniszczone podwozie, czy pęknięte amortyzatory to zaledwie garść z najczęstszych przyczyn spotkania z dziurą w jezdni. Ofiarami kontaktu z dziurą w wielu przypadkach padają również pozornie niezawodne felgi aluminiowe. Zniekształcone felgi można zawieźć do warsztatu w celu ich wyprostowania, lecz jest to niestety dość drogi zabieg, na który niewielu stać. Jeżeli zaraz po kontakcie z przeszkodą nie zauważyliśmy różnic to mimo wszystko warto udać się serwisu samochodowego w celu przebadania auta. Niewielkie szczeliny w amortyzatorach potrafią doprowadzić do różnych konsekwencji. Po usterkach amortyzatorów niekiedy awariom ulegają pozostałe elementy układu zawieszenia jak wahacze, które są istotne podczas jazdy. Badania wykazały, iż jeżdżenie z uszkodzonymi amortyzatorami znacznie wydłuża drogę hamowania. Wymieniamy dwa typy amortyzatorów: amortyzatory gazowe i amortyzatory olejowe. Na polskich ulicach lepiej powinny prezentować się amortyzatory olejowe. Są one wyraźnie miększe w porównaniu do gazowych, dzięki czemu nie odczuwa się tak wyraźnie rozmaitych wybojów na jezdni. Ze względu na fakt, iż są znacznie starsze a także znacznie mniej zaawansowane technologicznie, są to dość tanie amortyzatory w porównaniu do amortyzatorów gazowych. Amortyzatory gazowe znacznie lepiej spisują się w autach wyścigowych. Wyróżniają się zwiększoną twardością zawieszenia, wyższą jakością prowadzenia oraz większą wytrzymałością w porównaniu do swoich olejowych odpowiedników. Możemy wyróżnić kilka firm, które od dawna są liderami sprzedaży w zakresie amortyzatorów, jak m.in. amortyzatory Delphi. Przy zakupie samochodu, bądź przy wymianie amortyzatorów należy popatrzeć na producenta w celu uniknięcia nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości.

Znaną usterką, z którą mamy do czynienia na polskich drogach połączoną z układem zawieszenia pojazdu są wyeksploatowane łożyska koła. Awaria dość niepozorna, ale mogąca przynieść fatalne skutki. W większości przypadków kierowcy lekceważą sprawę myśląc, że w aucie stukało, szumiało, piszczało od momentu zakupu. Gdy spotkamy się z wymienionymi objawami, zwiększającymi się podczas skrętu autem prawie pewne jest, iż awarii uległy łożyska kół. Taka usterka może poprowadzić do wyraźnie obniżonego komfortu podróżowania, unieruchomienia koła, a to może doprowadzić do utraty kontroli nad autem. Warto wspomnieć, iż na szybsze wyniszczenie łożysk przednich najbardziej wpływa podróż autem w górach. Wynika to z faktu, że piasta koła jest narażona na wyraźnie większe temperatury zacisku hamulcowego co z kolei sprzyja wytapianiu smaru z łożyska. Nowy łącznik stabilizatora lub łożysko koła to relatywnie niewielki wydatek w zestawieniu z kosztami naprawy dalszych awarii na jakie jesteśmy narażeni w związku z np. oberwaniem wału napędowego. Warto uprzednio zadbać o prawidłowy stan techniczny auta. W niektórych przypadkach stukot wydostający się spod auta to nie usterka łożyska koła, tylko awaria układu kierowniczego. Spora liczba aut podróżujących po polskich ulicach nie powinna zostać dopuszczona do ruchu drogowego ze względu na uszkodzony układ kierowniczy. Najczęściej nie jest to tak groźna awaria, jak mogłoby się wydawać, ale potrafi doprowadzić do utraty komfortu jazdy podczas jazdy samochodem. Przeważnie awariom podlega końcówka drążka kierowniczego. Naprawa nie jest trudna lecz w celu zmienienia końcówki musimy wybrać się do warsztatu. Dzieje się tak, gdyż po zmianie końcówki drążka kierowniczego należy od nowa wyważyć koła pojazdu. Dość często na uszkodzenia skazany jest sam drążek kierowniczy, którego wymiany możemy wykonać we własnym garażu. W razie jakichkolwiek wątpliwości po wymianie drążka kierowniczego także możemy się udać na geometrię kół.

Do tej pory wspomnieliśmy o najważniejszych podzespołach w samochodzie, lecz istnieje wiele niewymienionych elementów, którym zapewne nie zwraca się tyle uwagi, ale są niezwykle istotne. Pośród tych „drugoplanowych” rzeczy należy głównie wymienić różnego rodzaju oleje, które dzielimy na oleje półsyntetyczne, syntetyczne i mineralne. Odróżniają się one pomiędzy sobą właściwościami oraz przeznaczeniem. Wybór właściwego oleju może mieć realny wpływ na kilka czynników jak np. poziom spalania czy żywot silnika. Lepsze oleje w niższych temperaturach nie zwiększają wyraźnie swojej objętości jak tanie produkty. Jest to główny powód, dla którego pojazdy wyposażone w oleje silnikowe o niższej lepkości znacznie rzadziej zostają unieruchamiane zimą i o wiele korzystniej funkcjonują w wysokich temperaturach (np. w korkach samochodowych) w zestawieniu z olejami o wyższej lepkości. Wymianę olejów silnikowych zaleca się wykonać co roku bądź po przejechaniu 90 tys. kilometrów. Istnieją oleje, których nie należy systematycznie wymieniać, jak choćby oleje przekładniowe, jednak w przypadku wszystkich innych powinniśmy się zatroszczyć o regularne sprawdzenie ich stanu oraz o bieżących wymianach.

Nie zawsze stosowanie się do porad eksploatacyjnych narzuconych przez producenta jest w stanie uchronić nasze cztery kółka przed uszkodzeniami. Na żywotność samochodu wpływa dość dużo innych czynników jak jego obecny wiek oraz kondycja. Trzymanie się instrukcji producentów w żadnym wypadku nie powinno zaszkodzić autu, a korzystanie z odpowiednich płynów, olejów czy systematyczne kontrolowanie auto części może realnie wydłużyć czas jego eksploatowania. Na stronach internetowych powstaje coraz większa liczba ilość recenzji użytkowników dotyczących danej marki auta bądź producenta podzespołów, które są w stanie wykreować własne poglądy. Ponadto przeważnie dostajemy możliwość nieodpłatnego zadawania pytań do ludzi w dużym stopniu orientujących się w mechanice samochodowej w związku z czym w celu uzyskania rady nie musimy już wybierać się do warsztatu samochodowego, co wiązałoby się z dodatkowymi wydatkami. Pamiętajmy, aby nie bać się zadawania pytań, bowiem niekiedy może być to wyłączna droga ratunku, która zabezpieczy własne auto przed stałym unieruchomieniem oraz naszą kieszeń przed odczuwalnymi nakładami pieniężnymi.

Dodaj komentarz