Czy ceny części samochodowych rosną razem z cenami benzyny?

Czy ceny części samochodowych rosną razem z cenami benzyny?

Mała ilość kierowców aut osobowych przywiązuje się do porad eksploatacyjnych, które są proponowane przez producentów auto części. Wlanie niewłaściwego oleju, wymieszanie rozmaitych czynników chłodniczych oraz brak sprawdzenia poziomu oleju przekładniowego to pozornie błahe działania, które docelowo mogą przyczynić się do znacznych uszkodzeń ważnych części samochodowych. Oprócz wskazówek eksploatacyjnych zalecanych przez twórców części samochodowych można znaleźć sporo praktycznych wskazówek pozwalających poprzez dłużej cieszyć się z podróżowania autem. W następnych akapitach można znaleźć parę wskazówek, które niekiedy pozwolą nie dopuścić do niepożądanych awarii.

Należy od razu przyznać, że warunki panujące na polskich drogach nie pomagają kierującym oraz ich samochodom w stronieniu od awarii. Często ulice składają się ze żwiru, a kiedy natkniemy się na nawierzchnię asfaltową to przeważnie posiada ona koleiny i dziury. Warunki te sprawiają, że na główne uszkodzenia narażone jest zawieszenie pojazdu. Oderwane koło, wygięte kołpaki, uszkodzone podwozie, czy pęknięte amortyzatory to zaledwie garść z najpopularniejszych przyczyn natknięcia się na dziurę w jezdni. Ofiarami styczności z nierównościami w wielu przypadkach są także pozornie wytrzymałe felgi aluminiowe. Wygięte felgi można zanieść do serwisu samochodowego w celu ich wyprostowania, ale jest to względnie drogi zabieg, na który niewielu może sobie pozwolić. Jeżeli tuż po spotkaniu z przeszkodą nie zauważyliśmy zmian to i tak należy wybrać się do warsztatu samochodowego w celu przebadania auta. Niezauważalne gołym okiem szczeliny w amortyzatorach mogą przyczynić się do różnych rezultatów. Po usterkach amortyzatorów w wielu przypadkach uszkodzeniu ulegają pozostałe elementy układu zawieszenia jak wahacze, które są istotnym elementem zawieszenia samochodu. Badania wykazały, że jazda z niesprawnymi amortyzatorami znacznie wydłuża drogę hamowania. Wymieniamy dwa rodzaje amortyzatorów: amortyzatory gazowe i amortyzatory olejowe. Na polskich drogach lepiej powinny sprawdzać się amortyzatory olejowe. Są one znacznie miększe od gazowych, przez co nie odczuwa się tak mocno przeróżnych nierówności na jezdni. Poprzez wgląd na fakt, iż są znacznie starsze a także wyraźnie mniej zaawansowane technicznie, są to relatywnie tanie amortyzatory w porównaniu do amortyzatorów gazowych. Amortyzatory gazowe wyraźnie lepiej spisują się w autach wyścigowych. Wyróżniają się zwiększoną twardością zawieszenia, zwiększoną jakością prowadzenia a także zwiększoną trwałością w zestawieniu z amortyzatorami olejowymi. Istnieje kilka firm, które od wielu lat są wiodącymi liderami sprzedaży w zakresie amortyzatorów, jak choćby amortyzatory KYB. Podczas zakupu auta, bądź przy wymianie amortyzatorów warto popatrzeć na producenta w celu uniknięcia nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości.

Popularną usterką, z którą mamy do czynienia na polskich drogach połączoną z układem zawieszenia samochodu są zużyte łożyska koła. Awaria pozornie nieszkodliwa, ale mogąca przynieść fatalne skutki. Przeważnie zmotoryzowani bagatelizują ten temat myśląc, że w aucie stukało, szumiało, piszczało od początku. Spotykając się z takimi objawami, zwiększającymi się podczas skrętu autem prawie pewne jest, iż awarii uległy łożyska kół. Taka usterka może poprowadzić do zauważalnie obniżonego komfortu podróżowania, unieruchomienia koła, a co za tym idzie straty panowania nad samochodem. Trzeba dodać, iż na szybsze wyniszczenie łożysk przednich w największej mierze wpływa jazda pojazdem w górach. Wynika to z faktu, iż piasta koła narażona jest na dużo większe temperatury zacisku hamulcowego co sprzyja wytapianiu smaru z łożyska. Nowy łącznik stabilizatora lub łożysko koła to koszt stosunkowo niewielki w porównaniu do kosztów naprawy kolejnych usterek na jakie możemy być narażeni w związku z np. oberwaniem wału napędowego. Warto odpowiednio wcześnie zadbać o sprawny stan techniczny auta. W niewielu przypadkach stukanie wydostające się spod auta to nie awaria łożyska koła, tylko awaria układu kierowniczego. Duża ilość samochodów poruszających się po polskich ulicach nie powinna być dopuszczona do ruchu przez wgląd na uszkodzony układ kierowniczy. Przeważnie nie jest to tak poważna usterka, jak można by się spodziewać, ale potrafi prowadzić do dyskomfortu w trakcie jazdy samochodem. Przeważnie awariom podlega końcówka drążka kierowniczego. Naprawa nie należy do skomplikowanych lecz w celu wymiany tej części musimy wybrać się do warsztatu. Dzieje się tak, gdyż po wymianie końcówki drążka kierowniczego musimy od nowa wyważać koła auta. Często na usterki skazany jest sam drążek kierowniczy, którego naprawy możemy dokonać we własnym garażu. W razie jakichkolwiek wątpliwości po zabiegu wymiany drążka kierowniczego także możemy się udać na geometrię kół.

Wspomniane części samochodowe są niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu, ale istnieje spora ilość mniejszych elementów, bez których samochód by nie działał. Pośród tych „drugoplanowych” rzeczy należy głównie wymienić różnorodne filtry, jak filtry paliwa. Mają one na celu zwiększenie efektywności pracy oraz przedłużenie żywotności  pojazdu. Filtry te bez względu na funkcje nie należą do drogich podzespołów i jest to główny powód, dla którego naprawdę należy się zatroszczyć o ich systematyczne serwisowanie. Powinniśmy pamiętać, że zatkany filtr paliwa potrafi spowodować wprowadzenie szkodliwych drobinek do paliwa, a to może doprowadzić do kosztownej awarii auta. Na dodatkową uwagę zasługują również instalowane w nowszych samochodach zawory EGR. Zawór stanowi integralną część układu recyrkulacji spalin w pojazdach z silnikami spalinowymi tłokowymi. Zasada działania systemu EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation) polega na wprowadzeniu do silnika wyznaczonej ilości spalin. Zastosowanie tego typu rozwiązania owocuje przyspieszeniem odparowywania paliwa oraz zmniejszeniem temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwa z powietrzem.

Nie zawsze stosowanie się do porad eksploatacyjnych zaleconych przez producenta uchowa nasze auto przed awariami. Na żywotność pojazdu ma wpływ wiele innych czynników jak jego obecny wiek oraz kondycja. Trzymanie się zaleceń producentów nie może zaszkodzić naszemu samochodowi, a używanie dedykowanych płynów, olejów czy regularne kontrolowanie auto części może realnie wydłużyć czas jego eksploatowania. Na forach internetowych pojawia się coraz więcej komentarzy użytkowników dotyczących wybranego modelu samochodu bądź producenta podzespołów, które są w stanie wykształcić własne poglądy. Na dodatek przeważnie dostajemy możliwość nieodpłatnego zadawania pytań do ludzi doskonale znających się na motoryzacji przez co w celu zdobycia wsparcia nie musimy już wybierać się do mechanika samochodowego, co wiązałoby się z nieplanowymi kosztami. Pamiętajmy, aby nie bać się zadawania pytań, ponieważ czasami może być to wyłączna droga ratunku, która ochroni własne auto przed długotrwałym unieruchomieniem oraz naszą kieszeń przed odczuwalnymi wydatkami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.